MARCEL DUPRIX “THE WINNER IS..”


MARCEL DUPRIX MOEST VERTREKKEN BIJ “THE WINNER IS maar zo zelf verzekerd als hij was, het deerde hem dat niet echt. Hij gelooft in zichzelf en is gewoon een vakman, een topper.

Ondanks zijn geweldig optreden moest hij ’t afleggen tegen Thijs, die ikzelf minder goed vond. Marcel had een uitstraling en personality waarvan menig artiest iets van kan opsteken. Ik voorspel hem een hernieuwde toekomst in Europa.

Hieronder zijn relaas;

De Gorcumse professionele gitaristsoulzanger Marcel Duprix (39), opgegroeid in de Haarwijk, is in zijn eigen stad slechts in een kleine kring bekend. Op de Filippijnen is zijn door hem zelf geschreven nieuwste single ‘Here I am’ een hit in wording.Helaas zal hij daar weinig recetten van ontvangen omdat er nauwelijks regels zijn voor auteursrechten, hij moet ’t dus -zoals vele collega’s van optredens hebben.

In 2010 vertrok Marcel Duprix, die volgens de burgerlijke stand van Gorinchem en zijn paspoort Marcel Erkelens heet, voor de derde keer richting de Filippijnen. Voor een muzikale tour en de promotie van zijn single Here I am, die door de drie grootste radiostations op de Filippijnen diverse keren per dag werd gedraaid.,Ook gaf hij nog twee concerten met een Filippijnse band omlijst door bekende DJ’s.in Cebu en in Olango waar ruim tienduizend bezoekers kwamen.

Zijn ouders hadden niets met muziek, hij heeft zijn broer tien jaar lang vergeefs geprobeerd om te leren gitaar spelen, maar voor de Gorcumse zanger Marcel Duprix betekent muziek alles. ,,Ik heb als vijftienjarige het huis van de ouders van mijn vriendje geschilderd om een keyboard te verdienen dat bij hun in huis stond. Toen ik dat ding eenmaal in mijn bezit had en met een vriendje optrad, vond ik het maar en suf instrument. Echt verliefd werd ik op de Side Gitaar. We bleven ook optreden en speelden oude bluesnummers. Zo ben ik ook in aanraking gekomen met Ron Krop. Een muzikale legende in Gorinchem en ver daarbuiten. Hij vond het wel grappig dat jonge gastjes oude muziek speelden en we formeerden met hem een bandje: Flammousch. Van Ron Krop heb ik ook de naam Duprix. Hij kon Erkelens maar niet onthouden, vond dat ik op Cornell Dupree leek en noemde me daarom ook zo. Alleen heb ik die naam verkeerd gespeld. In elk geval kent iedereen mij nu als Duprix.’’

Duprix vormde ook jarenlang een band met de Amerikaan Miko Weaver van Prince de Revolution. “Interconnected Universe”, kortweg ICU, heette die band. Ik zong toen ook al. Er was zelfs een tour in Amerika gepland. Op het laatste moment ging dat echter niet door omdat Weaver in Amerika een behoorlijke belastingschuld had en dus niet terug wilde.’’

Over hoe het is gekomen dat een Gorcumse beroepszanger een plaatje heeft uitgebracht in het uit duizenden eilandjes bestaande Aziatische land zegt Duprix. ,,Een Gorcumse vriend van mij, Eric van den Arend, organiseert daar duikreizen. Ik ben een keer met hem gaan duiken en vervolgens ben ik net als hij gegrepen door het land en de mensen. Ik werd tevens geraakt door de armoede, die vooral veel kinderen raakt. Van den Arend die inmiddels daar woont heeft een organisatie in het leven geroepen. Lets-Share. De organisatie, die inmiddels al 2200 volgers uit de hele wereld telt en mensen die talenten willen delen samenbrengt, doet onder meer veel voor een kinderdorp waar vijftig verwaarloosde kinderen leven. Daar heb ik ook de inspiratie voor het nummer “Here I am” opgedaan. De opbrengst is ook voor Lets-Share. Muziek is op de Filippijnen ontzettend belangrijk. Ik heb het meegemaakt dat ik met mijn gitaar op straat liep, begon te spelen en er op een gegeven moment tientallen mensen achter me aankreeg,’’ aldus Duprix die na zijn tour de single ook in Nederland uit wil brengen.

Meer informatie: www.marcelduprix.com en www.letsshare.tv

Geef een reactie

